DUNIA KUCING-KUCING KAMI

Laman web ini dicipta untuk menyatakan rasa sayang kami terhadap adik-adik `baru' dalam rumah kami...

02 January 2009

PENGHIBUR HATI LARA







* Aksi Belang dan Tompok Jr bersantai atas peti sejuk.

APABILA kucing-kucing kami sudah besar sekarang, tidak banyak masalah perubatan yang kami tanggung. Jika masa mereka kecil dulu, ada saja masalah kesihatan yang muncul. Antaranya cirit birit, selesema, ada cacing dalam perut dan sebagainya. Malah ada yang demam dan tidak lalu makan.


* Dusty dengan gaya mengada-ngada, main kenyit mata dengan mama ya...

Contohnya apabila kucing berak cirit, itu tandanya dalam perut kucing ada cacing. Segeralah merawatnya, jika tidak cirit birit itu akan membuatkan ia tidak lalu makan dan kurus. Cirit birit juga membuatkan kucing gelisah, tidak tentu arah dan akan menaburkan beraknya merata tempat.

Contohnya jika Dusty cirit, dia akan keluar masuk bekas berak. Kadang-kadang dia rasa sudah membuang di tempat yang betul, tetapi rupanya tersasar keluar dari bekas membuangnya. Ubat cacing boleh dibeli di klinik veterinar. Di jabatan haiwan pun boleh dibeli, harganya lebih murah.


* Abang saya, memeluk Datuk Karim, sebelahnya Amie.

Begitu juga apabila kucing sakit mata, beli ubat sakit mata biasa di farmasi - RM5 satu botol kecil. Ubat sakit mata kucing serupa dengan ubat sakit mata manusia!Selain itu apabila kucing tidak mahu makan, itu tandanya dia demam. Pegang telinganya, kalau sejuk, dia demam. Kucing mudah kena selsema. Berhati-hati apabila memandikannya, jangan sampai air termasuk hidung. Dia akan bersin macam manusia - malahan ada kucing yang resdung juga.


* Abang saya memeluk Kiki - dia ada hati nak membela kucing tapi isterinya tak benarkan.

Kata ustaz, kucing berdoa untuk kita. Doa kucing makbul sebab dia tidak ada dosa. Begitulah kata ustaz saya....

24 Comments:

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home