DUNIA KUCING-KUCING KAMI

Laman web ini dicipta untuk menyatakan rasa sayang kami terhadap adik-adik `baru' dalam rumah kami...

19 January 2008

TOMPOK DAN ANAK-ANAKNYA...



Inilah wajah terbaru Comel @ Tompok bersama anak-anaknya. Dia selamat melahirkan anak-anaknya pada 11 January (Jumaat) bersamaan 2 Muharam. Ada tiga ekor kesemuanya, namun jantinanya belum dapat kami pastikan lagi. Sayang sungguh comel pada anak-anaknya walaupun dia dianggap 'ibu muda' kerana ini kali pertama melahirkan anak. Keluarga kami bertambah tiga lagi. Ramai tu... tapi kami sekeluarga gembira dengan kedatangan 'anak-anak angkat' ini.
Sekadar ingin berkongsi pengalaman dan sedikit ilmu dengan pembaca di luar sana tentang apa yang kami sekeluarga tempuh dan alami sejak mempunyai 11 anak-anak angkat ini:
Pertama, agak sukar untuk meninggalkan rumah lebih dari 20 jam. Maknanya, dah setahun kami sekeluarga tak 'out-station'. Sahlah, dah setahun le tak bercuti. Macam mana nak bercuti, tak sampai hati nak tinggalkan mereka semua di rumah lebih dari 20 jam tanpa ada yang menjaga. Walaupun ada 'hostel' yang menyediakan khidmat penginapan untuk mereka, rasanya tak sampai hati nak tinggalkan mereka bercampur gaul dengan kucing lain di sana.
Kedua, sudah wujud rindu pada rumah bila berada di luar. Samada ketika di pejabat atau ada ketemu teman di luar. Apa tak rindunya, pulang saja dari pejabat sudah ada yang menunggu di muka pintu. Bunyi engin kereta ataupun bunyi alarm/bell pintu pagar saja, sudah ada yang berlari menunggu di muka pintu.
Ada banyak lagi kesan hadirnya mereka dalam keluarga kami. Insyaallah, akan saya catitkan di sini di lain kesempatan. Apapun sebenarnya tidak ada bezanya antara kita dan mereka, hinggakan ke hari ini kami sekeluarga agak janggal untuk memanggil mereka dengan panggilan 'binatang'. Ada hadir rasa bersalah bila 'orang' yang kita sering bermesra mahu dipanggil binatang... sedangkan mereka memang layak untuk panggilan itu.
Contohnya kami akan kata:
- Es. janganlah makan sorang-sorang ya, sharelah dengan adik awak tu dia orang pun lapar...
- Manja... jangan usik adik, kesian Ari tengah tidur...
- Dusty makan dulu ya, lepas makan kita mandi
Apa yang berlaku kami sekeluarga mem'bahasakan' diri kami semua dengan mereka sama seperti panggilan dari anak-anak. Anak-anak juga begitu, menyebut diri mereka Kak Long, Amie dan Anas bila memanggil mereka semua. Kalaulah kita semua manusia seperti mereka sudah tentu tidak ada kes yang menimpa Adik Nurin dan Adik Sharlinie...
p/s - Comel dan arwah Belang sebesar anak-anak Comel itulah waktu Amie bawa balik dari kantin sekolahnya (belum buka mata). Sekarang ini Comel dan anak-anaknya duduk dalam sangkar yang sama waktu Comel kecil dulu. Cuma dulu Comel dan Belang kami bagi dia orang hisap susu baby dalam botol susu sebab tak ada emak. Sekarang ini Comel susukan sendiri anak-anaknya...

2 Comments:

  • At March 17, 2008 at 12:03 PM , Anonymous laini said...

    comel2 anak2 tompok.. teringat lak ashi, gegel, arwah lady, boboi (pompuan sebenarnya.. tapi dicurik org :( ) kat kampung.. apa khabar la diorang skang ni... :(

     
  • At March 22, 2008 at 12:59 PM , Blogger DUNIA KUCING KAMI said...

    Laini;
    Anak Tompok memang dah nakal sekarang. Tunggang langgang sofa dibuatnya dan bunga-bunga hiasan dibuatnya. Nanti akak masukkan gambar mereka.

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home