DUNIA KUCING-KUCING KAMI

Laman web ini dicipta untuk menyatakan rasa sayang kami terhadap adik-adik `baru' dalam rumah kami...

06 January 2008

BILA DATUK KARIM SAKIT PERUT

Ish, Datuk Karim sakit perutlah pulak... Dia cirit birit. Habis bulu pada kakinya terkena najisnya. Kadang-kadang dua tiga kali dia masuk dalam bekas membuangnya dan mengais-ngais pasir tu tapi tak jadi. Dia keluar balik, kemudian masuk balik. Duduklah dia mencangkung, kadang-kadang bunyi macam kentut, perut dia tak sedap... najisnya cair saja.


Abah pening kepala, sebab bila Datuk K keluar masuk dari tempat membuang tu, habis pasir berterabur, asyik mama kena sapu pasir-pasir tu masukkan balik dalam bekasnya. Jadi dalam pukul enam petang kita orang bawak Datuk Karim pergi klinik haiwan di Seksyen 13. Doktornya hensem - soft/lembut sikit.

Soalan doktor: Dia minum air mentah ya?
Jawapan: Memang pun... bukan ke dia suka minum direct dari kepala paip?

Jadi doktor kata ada 3 sebab dia sakit perut:
1. Klorin air paip tu tinggi - perut dia tak tahan.
2. Jangkitan virus dalam usus perut.
3. Ada cacing dalam perut.

Doktor cadangkan:
1. Bsgi dia minum air masak putih.
2. Malam nanti kurung dia, jangan bagi dia makan - biar dia lapar.
3. Esok rebus isi ayam, jangan taruh garam.

Lepas rebus, sejukkan dan bagi Datuk K makan dan hirup sup air ayam tu. Nanti baiklah dia. Last sekali doktor bagi Datuk K telan tiga biji ubat - senang je dia telan.

Semalam Kak Lira rebus daging ayam buat sup kosong dan bagi pada Datuk K. Dia tak mahu makan! Nak tau siapa yang habiskan? Datin Saerah, Manja dengan Ari yang menghabiskannya. Mujur mama dah bagi dia makan ubat yang doktor bagi semalam (RM30 harganya). Petang tadi nampak najisnya dah okey.

3 Comments:

  • At January 7, 2008 at 9:37 PM , Anonymous salmah said...

    kekekek...igtkan bila manusia sakit jek doktor suruh makan sup ayam berginseng....mg datok k serta yg lain2 ceria selalu

    tq kak sri...kongsi cerita2 kucing nie...seronok...salmah pun suka bela kucing...nurain pun dah sibuk minta anak kucing berbulu putih...tp hubie ada alahan la pulak.... :(

     
  • At January 8, 2008 at 10:44 PM , Blogger DUNIA KUCING KAMI said...

    Dear Salmah;
    Ikutkan memang payah bela kucing ni. Banyak karenahnya terutama semasa mereka kecil dulu, selalu sakit, kena rajin mandikan, makanannya, membuangnya - pendek kata macam-macam hal. Panjang kata - kena ikhlas bela mereka tu. Sebabnya mereka pun makhluk Allah, dia menumpang kasih kita, kita menumpang kemanjaan mereka.

    Oh ya memang tak boleh bela kucing kalau ada alahan - athma dll.

    Kesian Nurain - so jenguk2lah selalu anak-anak Kak Sri nih ;-)

     
  • At September 14, 2008 at 3:21 PM , Blogger Kristal said...

    akak,,,molly nak tanya,,,akak beli ke kucing2 ni,,rm brape?molly tgh2 servey gak kucing parsi ni,,tp harga nya mahal,,,ada molly g tanya umh org bela kucing parsi,,mintak beli,,langsung tak mahu jual,,umhnya ada dalm 40 ekor kucing,,nak beli kat kedai tak termampu lagi,,anak molly nak sgt kucing ni,,,huhu,,ada p ambik kat pasar,,tp bela dalm seminggu,,mati,,tak tau pasal apa..g klinik pun doktor tak tau,,bg ubat cacing,,tak menjadi,,berak2,,tak makan terus mati..sedih lah sangat,,rasa takut plak nak bela kucing kalau takde ibu,,huhu,,sedih kalau dia mati,,,,

     

Post a Comment

Subscribe to Post Comments [Atom]

<< Home